spekter.no>Spekter mener>Vil bremse lønnsveksten
Faksimile fra Dagens Næringsliv 18. april 2012.

Arbeidsgiverforeningen Spekter starter årets lønnsoppgjør i dag. - Min jobb blir å bruke bremsepedalen, sier forhandlingsleder Anne-Kari Bratten, til Dagens Næringsliv.

Dagens Næringsliv har i dag (18. april 2012) et intervju med Spekters viseadministrerende direktør, Anne-Kari Bratten på sistesiden. Du kan lese intervjuet i teksten under, eller leste ned intervjuet fra DN nederst på siden (pdf):

1. Hvordan vil frontfagoppgjøret mellom Fellesforbundet og Norsk Industri virke inn på oppgjøret i Spekter, Anne-Kari Bratten?

- Nå må alle merke seg at frontfagene kom frem til lavere sentrale tillegg enn tidligere. Tillegget er nesten halvert fra 2011. Det er viktig at alle som forhandler videre både i privat og offentlig sektor viser ledelse og ansvar. Det er på tide å se ned og finne bremsepedalen. LOs krav om å sikre kjøpekraften for alle er allerede innfridd ved det sentrale tillegget i frontfagene.

2. Frontfagsoppgjøret ga 1,25 kroner timen og en ramme på 2,15 prosent. Men flere mener at rammen vil komme over fire prosent etter at de lokale forhandlingene er ferdig?

- Det er to leire. De som er opptatt av å finne fasitsvarene og de som er opptatt av lederskap og et ansvarlig oppgjør. Å følge de som er opptatt av fasiten vil gi et alt for dyrt oppgjør. Vi må finne bremsepedalen. Kostnadsnivået i Norge er alt for høyt. De siste ti år har lønnsveksten i Norge vært seksti prosent, i eurolandene 20 prosent og i Tyskland syv prosent. Dette lønnsoppgjøret vil bare øke gapet.

3. Hvordan virker beregninger om at frontfagene gir en ramme på fire prosent?

- Hvis det i Spekter kommer krav om det samme  sentrale tillegget som i frontfagene, så tilbyr vi det. Så blir det opp til de videre lokale forhandlingene å få til ansvarlige tillegg.

4. Frontfagene ble også enige om at innleide ansatte skal ha samme tariffavtale som de faste?

- Det er en prinsipiell avtale vi kan slutte oss til. Det er en viss grad av innleie, men det er en myte at det er så mange i sykehusene. Bare 0,6 prosent av vaktene i sykehusene er innleid, så det er ikke noe kjempeproblem.

5. Hva blir de største utfordringene? Blir det i helseforetakene?

- Det skal forhandles lokalt i de enkelte virksomhetene. Det viktigste blir å få til ansvarlige og moderate tillegg. I helseforetakene vil vi at flest mulig arbeider heltid. Vi vil se på arbeidstidsordninger og helgetillegg. Hvis organisasjonene, særlig Norsk Sykepleierforbund, er beredt til å diskutere arbeidstid, så er vi klare.

Faktaramme: Fem kjappe Lønnsoppgjøret

• Navn: Anne-Kari Bratten
  • Alder: 47
  • Stilling: Viseadministrerende direktør og forhandlingsleder i Spekter
  • Aktuell: Arbeidsgiverforeningen Spekter starter i dag årets tariffoppgjør. Posten, NSB, Avinor, Statnett og Norges Bank inngår. Senere kommer oppgjøret for helseforetakene. Spekter har 200 virksomheter med mer enn 190 000 ansatte.