spekter.no>Spennende planer for Europas raskest voksende by
Adm. direktør for Oslo 2022, Eli Grimsby og adm. direktør for Ruter, Bernt Reitan Jenssen. Bak til venstre, adm. dir for CargoNet og leder av Spekters sektorråd samferdsel, Are Kjensli sammen med Spekters adm. dir, Lars Haukaas
Adm. direktør for Oslo 2022, Eli Grimsby og adm. direktør for Ruter, Bernt Reitan Jenssen. Bak til venstre, adm. dir for CargoNet og leder av Spekters sektorråd samferdsel, Are Kjensli sammen med Spekters adm. dir, Lars Haukaas

Enten OL i Oslo i 2022 blir en realitet eller ikke, vil de prosesser som nå løper sette preg på byutvikling og framtidige samferdselsløsninger. I den anledning arrangerte Spekter et frokostmøte hvor Eli Grimsby, administrerende direktør for Oslo2022 orienterte om arbeidet og planene.

I tillegg innledet administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen og IOC-medlem Gerhard Heiberg på møtet som ble avholdt 21. januar. 

– Oslo trenger infrastruktur, boliger og idrettsanlegg, sa Eli Grimsby. Hun pekte på at Oslo er en av de byene i Europa som vokser raskest. – Vi trenger noe så stort som OL for å få til en helhetlig utvikling av infrastrukturen i byen, og jobber for at  OL skal være et viktig ledd i byutviklingen, sa Grimsby som også  poengterte at av delelementene i en søknad, er transport/logistikk noe av det som det legges aller størst vekt på. 

Gerhard Heiberg understreket viktigheten av gode transportløsninger for at en OL-søknad skal ha mulighet til å hevde seg. Spesielt er det viktig at utøvere kan bo slik at de kan møtes på tvers av idretter. Med to treningsøkter om dagen utenom konkurransene, er det også et krav at utøverne skal komme seg mellom innkvartering og trening/konkurransested på maksimalt 30 minutter.

Bernt Reitan Jenssen fortalte hvordan et eventuelt OL i 2022 setter ytterligere trykk på utbygging av infrastrukturen i Oslo. – OL kan brukes til å gi grunnlag for en varig god byutvikling, med tilhørende kollektivtrafikknett. Det må legges en tidsplan mot 2022, og finansiering må på plass. Ny sentrumstunnel for T-banen og bane til Fornebu er ett av flere mulige tiltak, sa Reitan Jensen.
Ca. 30 personer fra virksomheter som NSB, Flytoget, CargoNet, Ruter, Billettservice og Oslo Lufthavn deltok på frokostmøtet i regi av Spekters sektorråd Samferdsel. 

Oslo2022 er en midlertidig etat som utarbeider søknaden om OL og Paralympics.
Les mer hos Oslo kommune: www.oslo2022.oslo.kommune.no