spekter.no>Fakta>Digitalt konserthus – erfaringer og innsikt
Skjermdump fra digitaltkonserthus.no
Skjermdump fra digitaltkonserthus.no

I løpet av våren 2015 har Bergen Filharmoniske Orkester overført fem konserter direkte, og lagt ut deler flere konserter i opptak. For å lære så mye som mulig om publikum, har all trafikk på nettsiden blitt målt.

Bergen Filharmoniske Orkester markerer i 2015 sitt 250-årsjubileum. I den forbindelse har Grieghallen blitt oppgradert. En gjennomgående modernisering av Bergens storstue har gjort det mulig å gjøre opptak og formidle konserter fra salen og ut på internett. Med støtte fra en av sponsorene har orkesteret investert i fast opptaks- og produksjonsutstyr.

Med dette utstyret ble det mulig å gjøre opptak selv og publisere innholdet på nettsiden Digitalt konserthus.

Noen hovedtall

Til sammen har nesten 8.000 brukere vært innom nettsiden 15.000 ganger. De fleste besøkende kommer fra Bergen og Hordaland. Deretter følger Oslo, men for enkelte konserter har over 20 prosent av publikum vært internasjonalt. I utlandet er tjenesten mest brukt i New York og London, men det er også en del japanske seere. 

 Det er en ganske jevn fordeling mellom kvinner og menn, men i motsetningen til i salen er det stor spredning i alder. De fleste ser konsertene på en bærbar eller stasjonær PC, men nesten like mange ser opptak og live-overføringer på mobil eller nettbrett.

 

Digitalt konserthus har hatt besøkende fra hele verden. Flest internasjonale seere kommer fra USA, Storbritannia, Tyskland og Japan. 

 

Korte, men lange besøk

Noe av det mest spennende er å se på hvor lang tid publikum bruker på tjenesten. I snitt varer et besøk på Digitalt konserthus åtte minutter. Fjerner vi de seerne som bare er innom nettsiden og går rett ut igjen blir besøkstiden mer enn doblet.

Hvis vi legger sammen all besøkstiden, har publikum fra midten av januar til midten av juni brukt totalt over 2.000 timer på Digitalt konserthus. Mer enn et årsverk!

Sammenlignet med hvor lang tid konserten opptaket er gjort fra, kan det virke kort. Men målt mot de fleste andre nett-tjenester er det lange besøk. Eksempelvis varte et gjennomsnittlig besøk på VG.no under seks minutter i 2013.